آموزش تعویض داشبورد پراید صبا با 131 + هزینه و خرید قطعات

دلایل تعویض داشبورد پراید قدیم با جدید 

معمولا وقتی سیم کشی داشبورد پراید با مشکل روبه‌رو می‌شود، برای حل مشکل باید داشبورد به‌طور کامل باز شود. در چنین شرایطی فرصت تعویض داشبورد پراید قدیم با جدید فراهم می‌شود. همچنین گاهی اوقات در اثر ضربه خوردن شدید هم داشبورد آسیب می‌بیند و باید به‌فکر تعویض آن باشید.

در این حالت انتخاب با شماست. هم می‌توانید داشبورد پراید صبا را بار دیگر روی ماشین نصب کنید و هم می‌توانید به سراغ نصب داشبورد جدید روی پراید صبا بروید. خوشبختانه قیمت داشبورد پراید صبا و 131 تفاوت چندانی با هم ندارند. در تصاویر زیر، نمای داشبوردهای قدیمی و جدید پراید را مشاهده می‌کنید.

داشبوررد پراید صبا
داشبوررد پراید صبا
داشبورد پراید 131
داشبورد پراید 131

همان‌طور که شاهد هستید، داشبورد پراید 131 طراحی کاملا جدیدی دارد. به‌همین دلیل است که خیلی از راننده‌ها از تعویض داشبورد پراید قدیم با جدید استقبال می‌کنند. از طرفی نباید فراموش کرد که این کار هزینه خیلی زیادی هم به‌همراه ندارد. نظر شما درباره تفاوت طراحی دو داشبورد فوق چیست؟

آموزش تعویض داشبورد پراید صبا با 131 

نوبت به آموزش تعویض داشبورد پراید صبا با 131 می‌رسد. ابزار کار مورد نیاز برای این منظور تنها پیچ گوشتی و آچار رینگی است. با همین دو ابزار ساده می‌توانید کار نصب داشبورد جدید روی پراید صبا را انجام دهید. در اینجا مراحل باز کردن داشبورد پراید صبا و نصب داشبورد پراید 131 را با هم بررسی می‌کنیم.

1. باز کردن غربیلک فرمان 

در مرحله اول باید غربیلک فرمان را از داشبورد جدا کنید. قاب روی فرمان را باز کنید. به این ترتیب پیچ اتصال غربیلک به میل فرمان نمایان می‌شود. با استفاده از آچار رینگی با سایز مناسب می‌توانید پیچ را باز کنید. سپس کافیست غربیلک را به‌سمت بیرون بکشید تا جدا شود.

2. جدا کردن جعبه فیوز از داشبورد 

در قسمت زیر فرمان، محل قرارگیری جعبه فیوز روی داشبورد را شاهد هستیم. معمولا این جعبه با استفاده از 4 پیچ روی داشبورد نصب می‌شود. به‌کمک پیچ گوشتی آن‌ها را باز کنید تا جعبه فیوز آزاد شود. مراقب باشید که سیم‌های متصل به جعبه کشیده نشوند؛ چرا که احتمال قطع شدن‌شان وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه:  اصغر قندچی پدر کامیون سازی ایران درگذشت

3. جدا کردن کیلومتر شمار از داشبورد 

در مرحله سوم تعویض داشبورد پراید قدیم با جدید، نوبت به باز کردن کیلومتر شمار می‌رود. دقت داشته باشید که کیلومتر شمار پراید 131 کمی مدرن‌تر و بهتر طراحی شده است. شما می‌توانید هنگام تعویض داشبورد، کیلومتر شمار را نیز جایگزین کنید. همچنین می‌توانید از همان کیلومتر شمار قبلی استفاده کنید؛ اما در هر صورت باید ابتدا آن را باز کنید.

قاب پلاستیکی بیرونی کیلومترشمار، 3 پیچ داردکه به‌راحتی باز می‌شوند. پس از آن‌ها باید 4 پیچ دیگر را باز کنید تا شیشه و همچنین کیلومتر شمار از داشبورد جدا شوند. 2 سوکت پشت کیلومتر شمار وجود دارد که چند سیم از طریق آن‌ها به این قطعه متصل می‌شوند. روی هر یک از سوکت‌ها یک خار تعبیه شده است. کافیست خار را به‌سمت بالا بکشید تا سوکت جدا شود.

4. باز کردن کنسول مرکزی داشبورد 

در ادامه آموزش تعویض داشبورد پراید صبا با 131 باید به‌سراغ کنسول مرکزی برویم که محل قرارگیری سیستم تهویه و ضبط است. معمولا کنسول مرکزی هم با استفاده از چند پیچ که در قسمت‌های مختلف تعبیه می‌شوند، به داشبورد متصل است. بعضی از پیچ‌ها دقیقا مقابل دیدگان شما قرار دارند و بعضی دیگر در زیر داشبورد تعبیه شده‌اند. همه این پیچ‌ها با پیچ گوشتی باز می‌شوند. به این ترتیب می‌توانید کنسول مرکزی را هم از داشبورد جدا کنید.

5. باز کردن پیچ‌های قاب داشبورد 

تا اینجا تقریبا اتصال داشبورد به قطعات خودرو جدا شده است. در گام آخر باید پیچ‌هایی که دور تا دور داشبورد تعبیه شده و آن را روی اتاق خودرو سوار کرده‌اند، پیدا کرده و باز کنید. تمام این پیچ‌ها را باید با آچار رینگی سایز 10 باز کنید. معمولا چهار پیچ در قسمت بالای داشبورد دقیقا زیر شیشه جلوی ماشین قرار دارند. چند پیچ هم در دو سمت چپ و راست و همچنین زیر داشبورد قرار دارند.

6. نصب داشبورد جدید روی پراید صبا 

با پشت سر گذاشتن 5 مرحله فوق، داشبورد آزاد می‌شود و می‌توانید آن را به‌راحتی جدا کنید. پس از آن نوبت به نصب داشبورد جدید روی پراید صبا می‌رسد. نکته مهم این است که باید مراحل نصب داشبورد جدید را دقیقا از مرحله 4 به سمت 1 مطابق آنچه توضیح دادیم، طی کنید. هنگام نصب دقت داشته باشید که سیم‌ها و سوکت‌ها آسیب نبینند. همچنین پیچ‌ها را محکم کنید؛ چرا که اگر داشبورد به‌خوبی نصب نشود، در اثر لرزش، سروصدای زیادی را به وجود می‌آورد.

هزینه تعویض داشبورد پراید صبا با 131 

در حال حاضر هزینه داشبورد پراید 131 بدون ایربگ و کیلومتر شمار حدود 3 میلیون و 200 هزار تومان است. این در حالی است که پک کامل داشبورد پراید 131 به‌همراه کیلومتر شمار و بدون ایربگ، چیزی در حدود 10 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد. در کنار آن باید به هزینه تعویض داشبورد پراید صبا با 131 هم اشاره کنیم. دستمزد این کار معمولا حدود 500 هزار تومان است. بنابراین با پرداخت مبلغی بین 7 تا 8 میلیون تومان می‌توانید داشبورد جدید را روی ماشین خود نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *